OLLA FERROVIARIA (LLEGUMS)



L'Olla ferroviària es un invent dels antics maquinistes, fogoners i guardafrens del ferrocarril Bilbao-La Robla, que es va inaugurar l'any 1894.

En el punt mitjà del recorregut es troba l'estació de Mataporquera (Cantabria). Es en aquest lloc on les màquines de carbó i aigua reposaven, també punt de trobada dels dos correus, únics trens de viatgers que paraven mitja hora per dinar, i dels trens de mercaderies i que trigaven 12 i 14-16 hores respectivament.

Aquests ferroviaris realitzaven els menjars sobre la marxa, sorgint del seu ingeni l'olla. En el seu inici van utilitzar un tub connectat a un serpentí de la locomotora a un vas. Posteriorment van substituir el vapor pel carbó de llenya o vegetal, cuinant lentament uns excel·lents guisats al vagó de cua del tren.

Més informació:

http://www.olla-ferroviaria.com/index.html

http://www.putxeras.es/65210772

http://ollasferroviarias.net/index.htm

Blocs sobre l'Olla ferroviària:

http://www.ollaferroviaria.com/blog/

http://www.gastrourdiales.com/2013/04/ruta-olla-ferroviaria-castro-urdiales-2013.html

http://www.verema.com/blog/con-sincio/1046666-olla-ferroviaria

Es tal la cultura de l'Olla ferroviària que hi ha al nord d'Espanya que es interessantíssim seguir-los i estudiar-los.

Les llegums s'han de cuinar en una olla de fang, a foc lent i distribuït uniformement. Col·locarem l'olla a sobre de les graelles amb el deflector a sota i l'estabilitzarem a 1200C.

Si no disposem d'una olla de fang, utilitzarem una metàl·lica, la col·locarem a sobre de la graella col·locada directament a sobre de l'anell i el deflector a sobre, que farà de difusor del calor.



Monolith Kamado Barcelona
Carles Jordà Pascó
661902045
kakujorda@gmail.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada